Ik heb nog een vraagje.
Ik ben van plan om mij een druppellader aan te schaffen.
Ik zou willen werken met zo'n permanente verbinding.Maar ??n probleem, ik heb 2 linkse handen. Is die installatie moeilijk?
Alvast bedankt voor de uitleg.
Piece of cake.
Bij de Optimate zitten 2 verschillende aansluitpunten.
De beste en meest gekozen manier, is het extra kabeltje aan de batterij vastmaken, de rode draad aan het rode klemmetje, de zwarte draad aan het zwarte klemmetje (ni verwisselen !) en 't is klaar.
(t'is omdat je geen woonplaats vermeld in je profiel, anders had hier al lang gestaan "komt er maar mee langs").
Je kan hem dan ten alle tijde in en uit pluggen, net zoals je een stekker in het stopcontact prikt.
Optimate bij RAD, kost nu 49.5 euro.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !
dirkske schreef:Piece of cake.
De beste en meest gekozen manier, is het extra kabeltje aan de batterij vastmaken, de rode draad aan het rode klemmetje, de zwarte draad aan het zwarte klemmetje (ni verwisselen !) en 't is klaar.
(t'is omdat je geen woonplaats vermeld in je profiel, anders had hier al lang gestaan "komt er maar mee langs").
Je kan hem dan ten alle tijde in en uit pluggen, net zoals je een stekker in het stopcontact prikt.
Oei sorry Dirkske, ik ben van Appelterre.
En bedankt voor de snelle reactie.
P.S. Ik heb net het lidmaatschap aangevraagd via info@......
dirkske schreef:Piece of cake.
De beste en meest gekozen manier, is het extra kabeltje aan de batterij vastmaken, de rode draad aan het rode klemmetje, de zwarte draad aan het zwarte klemmetje (ni verwisselen !) en 't is klaar
Ivm dat vastmaken, moet ik iets losschroeven aan de batterij,want ik zie op de site van RAD dat die bijgeleverde kabel aan de uiteinden van die ringetjes heeft (ik ben echt wel een ezel op dat vlak hoor)
De batterij zit volledig afgeschermd, rechtsvooraan.
Bijna niet mogelijk om de klemmen er rechtstreeks op te plaatsen, zoals men misschien met een auto gewoon is.
Bij een Optimate zit standaard een klein kabeltje, dat ??nmalig aan uw batterij dient gemonteerd te worden, je kan het rustig ergens laten rondbengelen, het is spatwaterdicht, en je plugt hem dan in en uit zoveel je wil.
Je hoeft daar niets extra voor bij te kopen.
N 51°6.165 E 4°20.060
Hey Dirkske?
kocht me vrijdag een optimate ,en sloot hem snel aan met de klemmen .
daarvoor diende ik de delen te verwijderen .Nu hij toch open ligt had ik graag het volgende geweten .
Zou graag een sigarette aansteker monteren voor volgende doeleinden .
1?opladen via de aansteker met optimate.
2?later gps op aansluiten.(vermedelijk wordt het een 2720)
3?wat is de beste locatie voor boren gat ?en zou graag een degelijke kopen .
Als je een 12V plug bij de Yamaha dealer koopt, dat is dan meestal nen originele, is er een planneke bij met de afmetingen
waar ge dat gat moet boren.
Dit is dus aan de rechterzijde een bikke voor de batterij, het is nogal juist te positioneren er is echt ni veel plaats.
En de kabeltjes zijn ook daarop voorzien, op een andere plaats is niet mogelijk met deze bijgeleverde kabeltjes.
Ik koop de waterdichte stekkers altijd bij www.louis.de sluit mooi af, draadjes zijn lang genoeg, er zit een zekering tussen en het hele geval wordt op de rechter zijde van de FJR in het zwarte gedeelte ingebouwd. Indien je ietsjes naar het einde van het zwarte stuk komt heb je plaats in overvloed.
Heb me onlangs zo'n optimate dinges aangeschaft bij RAD...Heb jij deze week ergens tijd om dat ding permanent aan te sluiten?
Heb volgende week valkantie en kan me wel vrijmaken om eens naar Niel te tuffen...als het niet sneeuwt of ijzelt...
Groetjes en reeds bedankt bij voorbaat,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
het is geen originele Yamaha, maar, .............................................ik durf het bijna niet zeggen , een..........................................................BMW-stekker .
Vermits je het "manneke en het vrouwke" samenkoopt (+/- 10 euro) kan dit voor alles dienen. Bij mij is dit mijn stroomtoevoer voor de Garmin-gps.
Het ziet eruit als een sigarettenaansteker, maar het niet het echte formaat van een sigaretten-aansteker.
De originele van Yamaha kost echter +/- 82 euro, wat een mens natuurlijk een beetje minder sceptisch t.o.v. de bmw-stekker stelt.
Ge kunt daar heel uw huishouden op aansluiten, ik gebruik de mijne zelfs als starthulp voor als er iemand in panne staat.
Voor GPS zou ik toch een vaste aansluiting aanraden. De gps-stekker met luidsprekerbehuizing zit niet zo lekker op de motor, en past niet op de kleinere bmw-aansluiting. (o.v. adapterstuk).
N 51°6.165 E 4°20.060