installatie optimate III

Hier kan je terecht voor alle topics omtrent toebehoren, accesoires. Heb je vragen of nieuwe ontdekkingen, laat het onder deze rubriek na

Moderator: Abeloos

pessere

installatie optimate III

Bericht door pessere »

Ik heb nog een vraagje.
Ik ben van plan om mij een druppellader aan te schaffen.
Ik zou willen werken met zo'n permanente verbinding.Maar ??n probleem, ik heb 2 linkse handen. :oops: Is die installatie moeilijk?
Alvast bedankt voor de uitleg.
:D
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Piece of cake.
Bij de Optimate zitten 2 verschillende aansluitpunten.

De beste en meest gekozen manier, is het extra kabeltje aan de batterij vastmaken, de rode draad aan het rode klemmetje, de zwarte draad aan het zwarte klemmetje (ni verwisselen !) en 't is klaar.
(t'is omdat je geen woonplaats vermeld in je profiel, anders had hier al lang gestaan "komt er maar mee langs").

Je kan hem dan ten alle tijde in en uit pluggen, net zoals je een stekker in het stopcontact prikt.

Optimate bij RAD, kost nu 49.5 euro.
N 51°6.165 E 4°20.060
Motorrijders doen het op kanaal 3 !

Afbeelding
pessere

Bericht door pessere »

dirkske schreef:Piece of cake.

De beste en meest gekozen manier, is het extra kabeltje aan de batterij vastmaken, de rode draad aan het rode klemmetje, de zwarte draad aan het zwarte klemmetje (ni verwisselen !) en 't is klaar.
(t'is omdat je geen woonplaats vermeld in je profiel, anders had hier al lang gestaan "komt er maar mee langs").

Je kan hem dan ten alle tijde in en uit pluggen, net zoals je een stekker in het stopcontact prikt.

Oei sorry Dirkske, ik ben van Appelterre.
En bedankt voor de snelle reactie.

P.S. Ik heb net het lidmaatschap aangevraagd via info@......
pessere

Bericht door pessere »

dirkske schreef:Piece of cake.

De beste en meest gekozen manier, is het extra kabeltje aan de batterij vastmaken, de rode draad aan het rode klemmetje, de zwarte draad aan het zwarte klemmetje (ni verwisselen !) en 't is klaar

Ivm dat vastmaken, moet ik iets losschroeven aan de batterij,want ik zie op de site van RAD dat die bijgeleverde kabel aan de uiteinden van die ringetjes heeft (ik ben echt wel een ezel op dat vlak hoor)
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

2 vijskes loszetten, de oogjes errond, en terug vastzetten.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
pessere

Bericht door pessere »

dirkske schreef:2 vijskes loszetten, de oogjes errond, en terug vastzetten.
Vriendelijk bedankt, dat moet lukken h?. :roll: :roll: :roll: :roll:

Ik zal u ne keer moeten trakteren in jullie clubhuis zeker. :D :D :D
Firechief
1300 cc
1300 cc

Bericht door Firechief »

Als je twijfelt of zo mag je ook hier altijd eens langskomen hoor. woon op een boogscheut van je aan het station van Ninove

Firechief
The most beautifull thing on earth is "FIRE": it's something alive, unpredictable and... very much like a woman :D

Afbeelding
pessere

Bericht door pessere »

Firechief schreef:Als je twijfelt of zo mag je ook hier altijd eens langskomen hoor. woon op een boogscheut van je aan het station van Ninove

Firechief
Ook bedankt Firechief.
Ik ga mij dat zaterdagvoormiddag aanschaffen bij RAD en als het niet lukt geef ik wel een seintje.
Grtz :lol:
Dream
1300 cc
1300 cc

Bericht door Dream »

Met een duidelijk schemake van Dirkske of firechief zou het wel moeten lukken h? ;-) anders zal het wel nen pannekoek worden denk ik :D
filo
125 cc
125 cc

Bericht door filo »

kan men ook direkt die klemmen die aan de optimas staan aan de batterij krijgen ?

Of moet er gesleuteld worden ,zo ja ? welk kabeltje dient erbij gebocht te worden ? :lol:
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

De batterij zit volledig afgeschermd, rechtsvooraan.
Bijna niet mogelijk om de klemmen er rechtstreeks op te plaatsen, zoals men misschien met een auto gewoon is.
Bij een Optimate zit standaard een klein kabeltje, dat ??nmalig aan uw batterij dient gemonteerd te worden, je kan het rustig ergens laten rondbengelen, het is spatwaterdicht, en je plugt hem dan in en uit zoveel je wil.
Je hoeft daar niets extra voor bij te kopen.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
filo
125 cc
125 cc

Bericht door filo »

Hey Dirkske?
kocht me vrijdag een optimate ,en sloot hem snel aan met de klemmen .
daarvoor diende ik de delen te verwijderen .Nu hij toch open ligt had ik graag het volgende geweten . :?:

Zou graag een sigarette aansteker monteren voor volgende doeleinden .
1?opladen via de aansteker met optimate.
2?later gps op aansluiten.(vermedelijk wordt het een 2720) :drunken:
3?wat is de beste locatie voor boren gat ?en zou graag een degelijke kopen .

Bij voorbaat dank .

Den filo
Motorist
1300 cc
1300 cc

Bericht door Motorist »

Filo

Als je een 12V plug bij de Yamaha dealer koopt, dat is dan meestal nen originele, is er een planneke bij met de afmetingen
waar ge dat gat moet boren.
Dit is dus aan de rechterzijde een bikke voor de batterij, het is nogal juist te positioneren er is echt ni veel plaats.
En de kabeltjes zijn ook daarop voorzien, op een andere plaats is niet mogelijk met deze bijgeleverde kabeltjes.
seabiker

Bericht door seabiker »

@ Filo,

Ik koop de waterdichte stekkers altijd bij www.louis.de sluit mooi af, draadjes zijn lang genoeg, er zit een zekering tussen en het hele geval wordt op de rechter zijde van de FJR in het zwarte gedeelte ingebouwd. Indien je ietsjes naar het einde van het zwarte stuk komt heb je plaats in overvloed.

Groeten,
Seabiker
danneke
1300 cc
1300 cc

Bericht door danneke »

Yo Dirkske,

Heb me onlangs zo'n optimate dinges aangeschaft bij RAD...Heb jij deze week ergens tijd om dat ding permanent aan te sluiten?
Heb volgende week valkantie en kan me wel vrijmaken om eens naar Niel te tuffen...als het niet sneeuwt of ijzelt...

Groetjes en reeds bedankt bij voorbaat,
Danneke.
De mooiste vriendschap is tussen mensen die een heleboel van elkaar verwachten, maar er niet om vragen...
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Aansluiten en wegwerken duurt een klein half uurtje, dat fixen we wel.
Belt maar om iets af te spreken,

groeten
dirk.
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hierbij enkele voorbeelden van het plaatsen van een sigaretten aansteker(klein model)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
filo
125 cc
125 cc

Bericht door filo »

hey dartagnan,is dit een standaard van yamaha?
kan men daarop direct een optimas aansluiten of moet men een koppelstuk ?
Gaat deze voor een gps ? :roll:

den filo

Ps :wat kost die ongeveer van yamaha ?
dartagnan
1300 cc
1300 cc

Bericht door dartagnan »

Hallo @Filo,

het is geen originele Yamaha, maar, :oops: .............................................ik durf het bijna niet zeggen :oops: , een..........................................................BMW-stekker :oops:.

Vermits je het "manneke en het vrouwke" samenkoopt (+/- 10 euro) kan dit voor alles dienen. Bij mij is dit mijn stroomtoevoer voor de Garmin-gps.

Greetz,

Serge
één van de vier, dartagnan
dirkske
1300 cc
1300 cc
Contacteer:

Bericht door dirkske »

Het ziet eruit als een sigarettenaansteker, maar het niet het echte formaat van een sigaretten-aansteker.
De originele van Yamaha kost echter +/- 82 euro, wat een mens natuurlijk een beetje minder sceptisch t.o.v. de bmw-stekker stelt.
Ge kunt daar heel uw huishouden op aansluiten, ik gebruik de mijne zelfs als starthulp voor als er iemand in panne staat.
Voor GPS zou ik toch een vaste aansluiting aanraden. De gps-stekker met luidsprekerbehuizing zit niet zo lekker op de motor, en past niet op de kleinere bmw-aansluiting. (o.v. adapterstuk).
N 51°6.165 E 4°20.060

Afbeelding
Gesloten